سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: بوم مدل کسب و کار - ابزاری ساده برای کارآفرینان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
بوم مدل کسب و کار را می توان یک ابزار ساده مدیریت کارآفرینانه دانست, که به واسطه آن هر فردی قادر خواهد بود به طراحی و یا نوسازی مدل کسب و کار خود به صورت سیستماتیک بپردازد. این روش توسط الکساندر استروالدر در قالب کتابی تحت عنوان خلق مدل کسب و کار , در سال ۲۰۱۰ معرفی گردید, که در آن به تشریح و توصیف ۹ بخش اساسی در هر کسب و کاری پرداخته شده است. کتاب خلق مدل کسب و کار تا کنون به ۲۰ زبان از جمله زبان فارسی ترجمه شده است.

[تصویر: Business_Model_Canvas_Parhizkar.jpg]
الکساندر استروالدر بیان می دارد, که در بهترین حالت هر مدل کسب و کاری را می توان به ۹ بخش سازنده و اساسی آن تقسیم نمود که این اجزا منطق چگونگی کسب در آمد شرکت را نشان می دهند. برای تشریح بهتر این اجزا وی ابزاری تصویری و ساده, تحت عنوان بوم مدل کسب و کار را پیشنهاد می دهد که به واسطه آن می توان ارتباط میان اجزا را به خوبی توصیف و بررسی نمود. بخش های بوم مدل کسب و کار استروالدر عباتند از:

بخش های مشتریان, اولین سوال اساسی در هر مدل کسب و کاری این می باشد که مشتریان محصول و خدمات شرکت چه افرادی هستند و این افراد دارای چه ویژگی ها, علائق و نیازهای مشترکی می باشند.

ارزش پیشنهادی, دومین سوال در هر مدل کسب و کاری در این خصوص است که، شرکت و سازمان برای مشتریان خود چه ارزشی را خلق خواهد نمود که موجب جذب آنها شود. اگر ارزشی برای مشتریان خلق نشود که نیازی از آنها را برطرف نماید, مشتری جذب نخواهد شد.

کانال توزیع, سومین سوال اساسی در مورد هر کسب و کاری در این خصوص است که ارزش خلق شده از طریق چه کانال های به دست مشتریان خواهد رسید، تا به واسطه آن از ویژگی ها و ارزش های محصول و خدمات آگاهی یابد و چگونگی امکان دسترسی و خرید محصول را برای‌ آنها فراهم آورد.

ارتباط با مشتری, چهارمین سوال در خصوص چگونگی ایجاد ارتباط و اطمینان در مشتری است. این ارتباط به منظور مطلع کردن مشتریان در جریان خرید و راهنمای های لازم پس از انجام خرید و کمک در حل بهره برداری از محصول می باشد.

جریان درآمدی, پنجمین سوال در خصوص چگونگی کسب درآمد است. پس از آنکه محصول و خدمات با ارزش به دست مشتریان رسید, نحوه قیمت گذاری و کسب درآمد دارای اهمیت خواهد بود.

فعالیت های کلیدی, ششمین سوال در مورد مدل کسب و کار مربوط به فعالیت های کلیدی جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان می باشد. این فعالیت ها می تواند مانند تدارکات, تولید, ایجاد ارتباط با مشتری و دریافت وجه از مشتری باشد.

مشارکت های کلیدی, هفتمین سوال در مورد مدل کسب و کار این است, که آیا لازم است تمام فعالیت های کلیدی توسط خود موسسه انجام شود و یا مناسب تر است بخشی از آنها برون سپاری شود.

منابع کلیدی, هشتمین سوال مربوط به منابع مهم و لازم برای انجام فعالیت های کلیدی می باشد, از جمله منابع کلیدی می توان به منابع فیزیکی مانند خط تولید, منابع معنوی مانند شهرت و منابع مالی و انسانی اشاره نمود.

ساختار هزینه, آخرین سوال مربوط به ساختار هزینه می باشد چرا که یک مدل کسب و کار موفق طبعا باید درآمدزایی بیشتری از هزینه های خود داشته باشد.
لینک مرجع