10-21-2015, 02:43 PM
![[تصویر: %20.jpg]](http://www.iranretail.com/images/MaghalatBishtar/%20.jpg)
اين خيلي مهم است كه خودتان و كالاهايتان را به مشتريان بشناسانيد، به شكلي كه هم مشتريان را به طرف خودتان و فروشگاهتان بكشانيد، هم كاري كنيد كه آنها از شما دست نكِشند! براي اين كار، ميتوانيد از روشهای زير استفاده كنيد:
خرده فروشی
1. در انتخاب محل فروشگاهتان دقت كنيد
هر جا برويد و از هر كسي بپرسيد، به شما خواهند گفت كه ”اگه ميخواي فروشگاهات بفروشه و مشتريهات هميشه از تو خريد كنند، محل درستي رو انتخاب كن تا پاخورِش خوب باشه.“ در اين رابطه، نه تنها بايد محلي را انتخاب كنيد كه تراكم جمعيتي قابلتوجهي داشته باشد، بلكه بايد به جوانب ديگري از جمله اينكه فروشگاه در سمتِ راست خيابان قرار دارد يا چپ خيابان، آيا در اطراف فروشگاهتان، فروشگاههاي ديگري هم فعال هستند يا نه و مواردي از اين قبيل توجه شود. بارها پيش آمده است كه از رفتن به فروشگاهي منصرف شدهام فقط به اين دليل كه خيابان يا جادهاي كه اين فروشگاه در كنار آن قرار دارد به حدي شلوغ است كه وقتي از درب آن بيرون ميآيي، نميتواني دور بزني و در مسير قبليات قرار بگيري يا اينكه دور بزني و وارد محوطهي فروشگاه شوي. از قولِ خيليها شنيدهام كه ميگفتند علاقهي زيادي به فروشگاه خاصي دارند اما بهخاطر شلوغيِ بيش از اندازهي محل فروشگاه، يا بدقلق و پر دردسر بودنِ رفت و آمد در محل، از خريد از آن فروشگاه منصرف شدهاند.
2. ظاهر فروشگاه
اين درست است كه ميگويند اولين تصويري كه از كسي يا چيزي ميبيني، تصويري هميشگي و ماندگار است، حتي اگر بعد از اولين تصوير، بارها و بارها تصاوير متعدد ديگري از او ديده باشي. اين واقعيت در مورد كسبوكار و فروشگاه هم صادق است. اگر مشتري وارد فروشگاهي شود كه قيمتهاي بسيار مناسبي رو بر روي كالاهايش زده اما روي كف فروشگاه، زباله ريخته و بوي نامطبوعي به مشام ميرسد و كالاها بهشكلي آشفته و نامنظم روي قفسهها پخش و پلا شدهاند، چند درصد احتمال دارد كه اين مشتري بههواي قيمتهاي مناسب روي اجناس، بار ديگر به اين فروشگاه برگردد؟! خيلي كم و تقريباً هيچي! مگر اينكه صاحب فروشگاه تخفيف 100 درصدي براي اجناسش در نظر بگيرد كه آن هم محال است.
3. قيمتها
قيمت اجناس، يكي از موارد تعيينكننده در حوزهي فروش است. در عين حال كه به دنبال سودآوري بيشتر هستيد تا كسبوكارتان پر رونق بماند، بايد به متناسب بودن قيمتهايتان در مقايسه با ساير كسبوكارهاي مشابه با خودتان هم دقت كنيد، و شايد لازم باشد در مقايسه با ديگران، براي اجناس بيشتري قيمتهاي پايينتر و رقابتي در نظر بگيريد تا روي دستِ قيمتهاي پايينترِ بازار بزنيد. هيچ چيز جذابتر از اين نيست كه بدانيد اگر دو كيلومتر جلوتر برويد، همين جنس را هزار و پانصد تومان ارزانتر خواهيد خريد! بنابراين شما ميتوانيد با چنين سياستهايي براي فروشتان از جمله فروش ويژه با تخفيف، بنهاي تخفيف براي كالاهاي خاص، يكي بخر دو تا ببر يا يكي بخر، بعدي رو نصفه قيمت ببر و ... براي مشتريهايتان جذابتر شويد. فروش كالاي بيشتر با تخفيف، سودي را كه ميخواهيد به صندوق شما جاري خواهد كرد.
ترجمه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران
حق استفاده از این مقاله با ذکر منبع بلامانع است.