12-19-2011, 04:43 PM
شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که:
”نماز اول وقت، موجب برکت وقت میشود.“
در حدیثهای زیادی آمده است که در روز قیامت از هر کسی سئوال میکنند: ”عمری که به تو داده شد در چه راهی صرف نمودی؟“ بنابراین، شایسته است که قدر وقت خود را بدانیم و با برنامهریزی صحیح، بهزمان خود برکت داده و گامی بلند در راه رسیدن به هدفهایمان برداریم. شما نمیتوانید بر زمان، مدیریت کنید؛ بلکه تنها میتوانید بر کارهای خودتان، مدیریت و کنترل داشته باشید. هر کسی در طول هفتهٔ کاری خود، ۱۶۸ ساعت زمان در اختیار دارد. زمان، عامل ثابتی است. تنظیم درست زمان به برنامهریزی، تفکر و یادداشت کردن احتیاج دارد. استفادهٔ مناسب از وقت، نیازمند تحلیلی سنجیده و دقیق از نیازهای خاص فرد است. واقعیت، این است که بهطور تقریبی هیچکس مهارتهای کامل طبیعی در ادارهٔ یک زندگی پیچیده و شلوغ را ندارد. مدیریت درست و صحیح بر زمان و تنظیم برنامهٔ زمانبندی شده برای انجام امور، بهمعنای واقعبینی در مورد وقت و زمانی که متعلق به ماست و چگونگی استفاده از آن میباشد.
● اهمیت و فوریت زمان
▪ همواره کار خود را با مهمترین فعالیتها آغاز کنید.
▪ بکوشید که هر روز دستکم، یکی از وظیفههای اصلی و مهم خود را انجام دهید.
▪ بهصورت دورهای و منظم، هدفهای خود را مرور کرده ومعین کنید که برای دستیابی به آنها، چه کارهائی باقی مانده است. اگر لازم است، اولویتبندی جدیدی برای فعالیتهای خود در نظر بگیرید.
● قانونهای مدیریت زمان
▪ مسیر واقعی زمان، مدیریت خود است. شما نمیتوانید در زمان، تغییری ایجاد کنید؛ این تغییر متوجه خود شماست. زمان، عامل ثابت و پایدار است.
▪ برای مدیریت بهتر، باید خواهان تغییر باشید. تغییر، بهطور معمول با ناخشنودی همراه است. ترک عادت، چندان خوشایند نیست؛ اما شما باید با پایداری و تکرار، عادتهای مثبتِ جدید را جایگزین عادتهای گذشته کنید.
▪ کلید اصلی در مدیریت خود، کنترل پاسخها و واکنش در برابر رویدادهاست. مدیران موفق، کسانی هستند که در برابر رویدادهای غیر قابل کنترل، پاسخهای کنترلشدهای دارند.
”نماز اول وقت، موجب برکت وقت میشود.“
در حدیثهای زیادی آمده است که در روز قیامت از هر کسی سئوال میکنند: ”عمری که به تو داده شد در چه راهی صرف نمودی؟“ بنابراین، شایسته است که قدر وقت خود را بدانیم و با برنامهریزی صحیح، بهزمان خود برکت داده و گامی بلند در راه رسیدن به هدفهایمان برداریم. شما نمیتوانید بر زمان، مدیریت کنید؛ بلکه تنها میتوانید بر کارهای خودتان، مدیریت و کنترل داشته باشید. هر کسی در طول هفتهٔ کاری خود، ۱۶۸ ساعت زمان در اختیار دارد. زمان، عامل ثابتی است. تنظیم درست زمان به برنامهریزی، تفکر و یادداشت کردن احتیاج دارد. استفادهٔ مناسب از وقت، نیازمند تحلیلی سنجیده و دقیق از نیازهای خاص فرد است. واقعیت، این است که بهطور تقریبی هیچکس مهارتهای کامل طبیعی در ادارهٔ یک زندگی پیچیده و شلوغ را ندارد. مدیریت درست و صحیح بر زمان و تنظیم برنامهٔ زمانبندی شده برای انجام امور، بهمعنای واقعبینی در مورد وقت و زمانی که متعلق به ماست و چگونگی استفاده از آن میباشد.
● اهمیت و فوریت زمان
▪ همواره کار خود را با مهمترین فعالیتها آغاز کنید.
▪ بکوشید که هر روز دستکم، یکی از وظیفههای اصلی و مهم خود را انجام دهید.
▪ بهصورت دورهای و منظم، هدفهای خود را مرور کرده ومعین کنید که برای دستیابی به آنها، چه کارهائی باقی مانده است. اگر لازم است، اولویتبندی جدیدی برای فعالیتهای خود در نظر بگیرید.
● قانونهای مدیریت زمان
▪ مسیر واقعی زمان، مدیریت خود است. شما نمیتوانید در زمان، تغییری ایجاد کنید؛ این تغییر متوجه خود شماست. زمان، عامل ثابت و پایدار است.
▪ برای مدیریت بهتر، باید خواهان تغییر باشید. تغییر، بهطور معمول با ناخشنودی همراه است. ترک عادت، چندان خوشایند نیست؛ اما شما باید با پایداری و تکرار، عادتهای مثبتِ جدید را جایگزین عادتهای گذشته کنید.
▪ کلید اصلی در مدیریت خود، کنترل پاسخها و واکنش در برابر رویدادهاست. مدیران موفق، کسانی هستند که در برابر رویدادهای غیر قابل کنترل، پاسخهای کنترلشدهای دارند.