سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: ××× NLP ×××
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر: LOGO.jpg]

در این تاپیک شما رو با مبحث ان ال پی (NLP) آشنا می کنیم.

لطفا دوستانی که از این روش اطلاعاتی دارند در این تاپیک قرار بدهند.



اولین مورد:

ان ال پی چیست؟

برنامه ریزی عصبی کلامی

ان ال پی در دهه 70 میلادی به صورت رسمی توسط اساتید بزرگ ریچارد بندلر و جان گریندر پایه گذاری شد. منظور از رسمی این است که قبلا اساتیدی مثل میلتون اریکسون و فریتز پرلز و ... در این زمینه کارهایی انجام داده بودند که با این نام مطرح نبود و بیشتر در مفاهیم هیپنوتیزم و روانشناسی خانواده و بالینی نهفته بود. ان ال پی بر خلاف روش‌های کلی موفقیت طلبی و خود باوری و ... که امروزه با نام ان ال پی از آن یاد می‌شود به هیچ عنوان یک روش بدون ساختار و سلیقه‌ای نیست.
خاستگاه ان ال پی از نظریه گشتالت، علوم کامپیوتر، زبان شناسی و هیپنوتیزم است و در طی گذشت بیش از سه دهه مرتبا" بر غنای آن افزوده شده است. در این شاخه از علم که امروزه کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است، ترکیب علوم مهندسی و علوم انسانی محوریت داشته است و با این رویکرد به تحلیل ابعاد مختلف انسان می‌پردازد.

تعدادی از حوزه‌هایی که ان ال پی در آنها اهمیت یافته‌ است عبارتند از:

1- بازاریابی
2- توسعه خلاقیت
3- خودباوری و تحول
4- توسعه مهارت‌های کلامی
5- توسعه مهارت‌های مدیریت و رهبری
6- تقویت روش‌های یادگیری
7- تحول شغلی و تحصیلی


ان ال پی (NLP) یا همان Neuro-linguistic programming بر سه پایه اساسی استوار است:



عصب‌(Neuro):
در این قسمت ان ال پی سعی دارد تا با مطرح ساختن عملکرد عصبی و پنج حواس با آن شبکه عظیمی که تشکیل می‌دهند ایجاد تغییر نماید و بااستفاده بهینه از این شبکه دست به تغییرات شگرف در انسان‌ها بزند.




زبانشناسی(Linguistic):
در این قسمت زبان و تآثیرگذاری کلام را در ساختار دهی و مدیریت افراد مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی دارد تا از آن در راستای تحول و دگرگونی افراد در حوزه‌های مختلف استفاده نماید.




برنامه‌ریزی (Programming):
در این قسمت محل گره زدن قدرت کلام و عملکرد عصبی (پردازش اطلاعات)است جهت تحولات اساسی در موجودی به نام انسان که دارای توانایی‌های نا محدود بالقوه است .




ان ال پی تکنیک‌ها، الگوها(Patterns)های مشخصی دارد و یادگیری این علم بسیار زیبا، کاربردی و تحول‌آفرین است.
در ان ال پی غنای تفکر یک اصل است و یکی از راههای آن حرفهای بزرگان است.


NLPچیست و چگونه شکل گرفته است؟
آيا هيچ به نحوه انديشيدن خود فکر کرده ايد و تا به حال فکر کرده ايد که چگونه فکر می کنيد؟
چرا در مدرسه درسها را خوب یاد نمی گیرید؟
چرا بسیاری از افراد با درسهای خاص مشکل یادگیری دارند؟
چرا بعضی از معلمین و اساتید قادر به برقراری ارتباطی موثر نمی باشند؟
چرا اکثريت افراد از رئيس يا مدير خود راضی نمی باشند؟
چرا دائم بيمار می شويم و علت را نمی توانيم جستجو نمائيم؟
چگونه می توانيد خود را نسبت به مسائل گوناگون اطراف برنامه ريزی نماييد؟
چگونه می توانيد عادت ها و رفتارهای غلط و نامطلوب خود را جايگزين نماييد ؟
چگونه است که خاطرات کودکی جريانات دوران کهنسالی و جوانی شما را تحت کنترل دارد؟
چرا از واژه ناخودآگاه در طول روز استفاده نموده و بسياری از رفتارهای غلط و زشت خود را در پشت اين واژه پنهان می نماييد؟
تعليم وتربيت واقعی يعنی چه؟
باورها چه هستند و چگونه می توان آنها را تغيير داد؟
ارتباطات موثر چیست و چه نیرویی در موفقیت انسانها نقش دارد؟

جواب تمامی این سوال ها تنها در علم ان ال پی بصورت علمی پاسخ داده می شود

ادامه دارد...
با سلام
ایا کتابی در مورد ان ال پی به زبان فارسی موجود هست یا نه
با تشگر
(04-04-2015 12:08 PM)mohammad.b نوشته شده توسط: [ -> ]با سلام
ایا کتابی در مورد ان ال پی به زبان فارسی موجود هست یا نه
با تشگر

سلام بر شما
خدمت شما دوست عزیزم


1)
[تصویر: nlp.amali.jpg]

2)
تاریخچه NLPدر جهان
NLPچیست؟عملکرد مغز-پیش فرض های NLP-ارتباطات خوب چیست؟تکنیک های ارتباط موثر-
اصول هدفسازی-انواع متامدل ها-نمونه هایی از چهارچوب های شکل گیری رفتار
قیمت:11000 تومان

3)"مبانی پایه برنامه ریزی عصبی کلامی" (جلد ۱ و ۲)، تألیف: میثم سواردلاور، "انتشارات ارجمند"
اولين گام در مديريت منابع انسانی، مديريت بر خويشتن می باشد، امروزه علم ان ال پی به عنوان علمی ترين راه خود شناسی که همان شناخت ضميرناخودآگاه و ارتباط با آن است در اين خصوص حرف اول را در جهان می زند.


بدانيد که سرنوشت شما چيزی نيست مگر همان برنامه ای که توسط شما در سر شما نوشته شده است، اين دوره به زبانی بسيار ساده و روان و بدور از هرگونه اصطلاحات تخصصی شما را با دنيای درون و عمق ضميرناخودآگاهتان آشنا نموده و جواب تمامی سئوالات فوق را دريافت خواهيد نمود و يادگيری آنرا به ديگران نيز توصيه خواهيد کرد. اين علم پايه و اساس موفقیت در جهان می باشددر اين مبحث علاقمندان با قوانين، وظايف و همچنين نحوه عملكرد ذهن و ضمير ناخودآگاه آشنا شده و تحولي عظيم در نظام باورهاي خود را بوجود مي آورند. همچنين در اين قسمت با قوانين و پيش فرضهاي اين علم آشنا شده و ياد مي گيرند كه قوانين ان ال پي چيزي جز اجراي عملي قوانين زندگي نمي باشد.


کليه مديران عالی رتبه در تمامی جوامع برای دوری از استرس های موجود در محيط و کنترل آنها هيچ راهی غير از يادگيری اين علم ندارند به همين خاطر در کشورهای پيشرفته به عنوان يک امتياز بسيار با ارزش در گزينشها می باشد و با کمی تحقيق اين ادعا ثابت می گردد.


واژه لاتین NLP مخفف سه کلمه Neuro Linguistic Programming می باشد که در زبان فارسی هیچ معنایی را غیر از برنامه ریزی عصبی کلامی نمی توان برای آن در نظر گرفته البته در کل می توان گفت دانش ان ال پی دانش تاثیر کلام بر رفتار و همچنین تغییر در رفتار ها و الگوها با توجه به شناخت سیستم ذهن و نحوه عملکرد آن می باشد که دامنه بسیار وسیعی از تکنیک ها را برای رسیدن به موفقیت شامل می گردد.


دانشNLP توسط Richard Bandler دانشجوی روانشناسی و John Grinder ، استاد زبان شناسي در دانشگاه UCSC در سال 1975 به جامعه علمي و همچنين مردم عادي معرفي شد. در آن زمان Bandler و Grinder از دانشجويان Gregory Batson بودند كه يك روان شناس و انسان شناس انگليسي بودRichard Bandler در اين زمان عميقاً درگير فراگيري روش درماني گشتالت بود و روشهاي Fritz Perlz را در شيوه هاي درماني خود مدل سازي مي كرد. باید بیان داشت NLP به وضوح تحت سرفصل گسترده ای از روان شناسی مدرن قرار می گیرد؛ و شاید به طرز نزدیکی به Cognitive Psychology یا روانشناسی ادراک مرتبط با شد Richard Bandlerدر اوايل دهه 70 دانشجوي دانشگاه UCSC بود كه در همان زمان John Grinder در همان دانشگاه دروس زبان شناسي را تدريس مي كرد. Richard همراه با John كه به كارها و تحقيقات درماني باتسون علاقه مند شده و همچنين تحت تأثير برخي خصوصيات وي نیز قرار گرفته بودند، در زمينه پايه گذاري مكتب NLP شروع به كار كردند. آنها در طي مطالعات خود متوجه الگوهاي مشترك معين در نحوه كاربرد عامل زبان در بعضي از درمانگران مشهور كه از آن در درمان استفاده مي كردند گردیدند.


اين دو پژوهشگر به مطالعه و مشاهده در اين زمينه پرداختند و سپس مدل هايي از الگوهاي زباني را با استفاده از روش Verbal Modeling با تكيه بر روشهاي افراد نابغه ای همچون Virginia Satir ، Fritz Perlz و Dr. Milton Erickson كه بزرگترين هيپنوتراپيست تمام قرون و اعصار معرفی شده است تهيه كردند این دو محقق بر اين باور بودند كه با تهيه مدل هايي از درمان بر اساس شيوه هاي روان درمانگران تأثيرگذار و بخش بخش كردن آنها (روشها) قادر به دستيابي به نتايجي كارآمد و مشابه و همچنين انتقال آن به روان شناسان ديگر خواهند بود (Modeling processing)و خوشبختانه در این کار بسیار موفق شدند و بصورت معجزه آسایی ملاحظه نمودند که اگر از این مدل ها در شغل ها و حرفه های دیگر نیز استفاده نمایند همان نتایج را خواهند گرفت و این کار توسط مدل سازی الگوهای ذهنی افراد نابغه صورت پذیرفت و نتایح خیره کننده ای بدنبال داشت و از ترکیب این سیستم با روانشناسی مدرن علم ان ال پی را بوجود آوردند.


بندلر پايه گذار N.L.P از ذهن تعريفي دارد كه مي گويد: ذهن مانند يك اتوبوس است. چون اتوبوس هميشه از مبدا در حال حركت به طرف مقصد است و ديگر اينكه مرتب پر و خالي مي شود و ذهن آدمي نيز هميشه در حال هدف گذاري و هدف يابي است و در زندگي خود هر روز تصميم مي گيرد تا كار تازه اي را آغاز كند اما متاسفانه در اول و وسط راه هدف را رها و نسبت به آن دلسرد مي گردد و آن نيرو و حس اوليه را نسبت به هدف ندارد. مثلا در اول ذهنتان را متوجه ورزش مي كنيد ولي وسط راه منصرف شده بدنبال موسيقي مي رويد بعد خسته شده بدنبال درس مي رويد و همينطور ادامه می دهید.


اين بي هدفي است و شما هيچ موقع به مقصد نخواهيدرسيد. . در این اتوبوس كه هر شخص خود بايد راننده آن باشد. سوالي پيش ميايد: كه شما چند سال داريد؟ و در اين چند سال چند هدف در زندگي‌تان انتخاب كرده‌ايد؟ چه مقدار از اول زندگي تاكنون خود راننده اين اتوبوس بوده‌ايد؟ يعني آيا به اهداف خود رسيده‌ايد؟ اگر جوابتان منفي است، به چند درصد آن هرگز نرسيده‌ايد؟ شايد هدف گذاريتان اشتباه بوده است يا اينكه رانندگي را درست بلد نبوديد؟
Modelling چیست و در علم ان.ال.پي از چه اهميتي برخوردار است؟


آنچه که ان . ال . پي را از رشته هاي ديگر متمايز مي كند، تمركز آن بر الگوسازي است. الگوسازي كسب مجموعه اي از اطلاعات الگوهای موفق در سر تا سر جهان می باشد. این الگوها نشان دهنده چگونگي عملکرد افراد به بهترين صورت مي باشند و نشان مي دهند انسان ها چگونه از تجربه افراد موفق استفاده مي نمايند تا به پيشرفت نايل شوند ويژگي هاي مشخص ان . ال . پي اجراي تكنيك هاي خاص براي مطالعه ، تحليل و عملکرد این الگوها و روش هاي به كارگيري آنها مي باشد .


ان ال پي تحليل تمام حوزه هاي عملكرد فردي و حرفه اي مانند : انگيزش ، ياد گيري ، تداوم سلامت ، فعاليت هاي ورزشي ، ارتباطات ، مذاكره ، سخنراني در مكان هاي عمومي ، درمان، مديريت تغيير و غیره را در بر مي گيرد. در اصل ان . ال . پي رويكردي منظم و كلي نگر براي درك اثر بخشي فردي و سازماني است. مي‌توان يكي از دستاوردهاي بسيار مهم علم برنامه ریزی عصبی کلامی را كه در واقع خود آن نيز بر حسب آن به وجود آمده است؛


چگونگي به كار بستن عمدی مغز جهت به دست‌ آوردن نتايج دلخواه دانست. اين روش استفاده از NLP بر اين فرض استوار كه اگر كسي بتواند كار خاصي را انجام دهد، انسانهای ديگر نيز مي‌تواند در صورت رعايت شرايطي به نتايجي مشابه دست يابد. البته براي وقوع چنين امري، اين انسان بايد بتواند نحوه‌ فرآيندهاي شناختی روي داده در مغز و الگوهاي خود را كشف نمايد. يا به بياني ساده‌تر بايد بتواند طرز استفاده الگوي مغزش را درك كند.


از اين رهگذر بوده است كه فرآيندي به نام Modeling در اين ديدگاه شكل گرفته است NLP مكتبي چند بعدي مي‌باشد كه در آن رشدِ توانايي، انعطاف‌پذيري در انتخاب، در همه‌ ابعاد آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد؛ و در همين حين مستلزم تفكر استراتژيك و درك فرآيندهاي ذهني در پشت رفتار مي‌باشد. این مکتب روشي است ساختارمند براي كمك به انسانها در جهت تغيير الگوهاي احساسي و فكري‌ براي پيشرفت‌هاي شخصيتي. اين علم الگوهاي ارتباطي ويژه، قدرت تخيل و تجسم، حافظه و حركت را تركيب مي‌كند تا به انسانها كمك كند بر محدويت‌هاي خود غلبه نمايند و راه‌حلهايي براي مشكلات شخصي به دست آورند.
از ان ال پی چه می دانید؟! - NLP

ان ال پي تو يك كلام ، راه دستيابي به قدرتها و منابع دروني بي نهايت انسانهاست . ان ال پي (NLP) هميشه وضعيت خوب رو مشخص نمي كنه ، بلكه مي خواد وضعيت موثرتر رو نشون بده . يك حالت خوب مي تونه براي يك نفر خوب و براي يكي ديگه بد تلقي بشه . ان ال پي اصولاً دنبال تشخيص خوب و بد نيست ، بلكه دنبال تاثيرگذاري بهتر و جهت دار تر هست . نمي گه چه مدل روابطي بين والدين و فرزند مطلوب و پسنديده و دلخواه ولي راهي رو نشون ميده كه چطور پدر و مادر بتونند نفوذ و تاثير بيشتري روي بچشون داشته باشند . ان ال پي يك استراتژي هوشمندانه و كاملاً بصرفه است ، چون تمركزش روي ارتباط اجزاء مختلف با همديگرست و شناخت كانالهاي ارتباطي رو بهترين و سريعترين راه براي تاثيرگذاري مطلوب و كسب نتايج دلخواه ميدونند .

[تصویر: the-nlp-what-do-you-know-2.jpg]

ان ال پي سراغ جزئيات ميره ، بخوبي از اهميت كوچكترين جزئيات خبر داره ، جزئياتي كه اغلب مورد غفلت همه هستند ، اينكه طرف موقع حرف زدن چشماش چطوريه و حركت دستهاش چه فرميه ، چطور راه ميره ، چطور نفس مي كشه و انواع و اقسام جزئياتي كه هر كدوم مي تونند مورد بهره‌برداري موثر قرار بگيرند . ان ال پي افراد رو به طور مشترك داراي تواناييهاي بالقوه دروني مي دونه كه اگه با ابزار الگوبرداري بالفعل بشند ، راه بهبود تو زندگي رو مستقيم نشون ميدند .

به ارتباط بين ضمير آگاه و ناخودآگاه توجه بسيار ويژه اي داره و بخصوص از تاثير شگرف ناخودآگاه بهره هاي فراواني ميبره . روند تغييرات و بهبود در فرآيندهاي ان ال پي سريع و قاطع هست و روشهاش كاملاً كاربردي و بي طرفانست . اين روشها ثابت نيست و براي هر فردي ميتونه متفاوت باشه . و به عبارتي ان ال پي اصل ثابت و لايتغيري رو بسط نمي ده و معتبر نمي دونه . نيازهاي افراد رو هر چي باشه محترم مي شمره و به اصطلاح اكولوژيكه ، يعني اصرار به در نظر گرفتن شرايط موجود هر فرد داره . باور داره اگه كسي تونست ، پس ديگران هم مي تونند و هر فردي رو بالقوه داراي تمام منابع مورد نيازش مي شناسه . سعي مي كنه بين بهترها ، بهترين تصميم رو انتخاب كنه و براي هر رفتار هدف كاملاً مثبتي رو طراحي ميكنه و هر جهت گيري منفي در ان ال پي نامفهومه . و دست آخر اينكه ان ال پي ، مفهوم هر عمل رو در شكل عكس العمل مشخص مي كنه و نه در هدف و نتيجه اون عمل . تا اينجاي كار سعي كردم يه معرفي كلي و كاملاً ساده از ساختار دانش ان ال پي خدمتتون ارائه بدم . در بخش بعدي كارگاه آموزشي ، به سراغ مفاهيم اصلي و كليدي ان ال پي خواهيم رفت .

پيش فرضها : پيش فرضها مراجع ارزشيابي و قضاوت شما در مورد هر موضوعي هستند . هر قدر دايره تجربيات و آگاهي شما وسيعتر باشد ، پيش فرضهاي مفصلتري در اختيار داريد . ان ال پي از يك ديدگاه ، علم طراحي و بازسازي پيش فرضهاست . به نحويكه پيش فرضها و مراجع ذهني منجر به تحليلهايي نيرومند و هدفدار شده و بعنوان بستري مناسب براي تحقق اهداف مورد استفاده قرار گيرند .

این مقاله را مطالعه نمائید: ان ال پی چیست و چه فوایدی دارد؟

زياد مهم نيست ، دنبال صحت و سقم پيش فرضهاتون بگرديد . نيازي نيست تحليل كنيد آيا پيش فرض شما معتبره . مطابق با حقيقت و واقعيته يا نه تخيليه ، غيرواقعيه ، دو راز حقايق موجود هست . مهم اينه كه پيش فرض شما چه تاثيري در نگرشها و تصميم گيريهاتون داره ، شما رو به هدفتون نزديك ميكنه يا از اون دور . وقتي در اجراي تصميمي شكست مي خوريد و به بن بست مي رسيد، ممكنه پيش فرض شما كه عطف به آگاهي و تجربيات قبلي و دانسته هاي شما ميشه ، حكم كنه كه بي استعداد بوديد ، بي عرضه بوديد ، شانس نداشتيد ، شرايط مساعد نبود و يا ممكنه پيش فرض ديگه اي داشته باشيد كه بگه ، كافيه يه كم ديگه تلاش كنيد ، كافيه كمي انعطاف به خرج بديد و مسيرتونو عوض كنيد ،‌كافيه دوباره امتحانش كنيد . اصلاً مهم نيست ارزيابي كنيد آيا پيش فرض مدل اول واقعي تره ،‌ بيشتر با حقيقت منطبقه ، منطقي تره يا پيش فرض دوم .

[تصویر: the-nlp-what-do-you-know-3.png]

مهم اينكه بدونيد كدوم پيش فرض تو حركت شما نقش سازنده و موثر رو بازي ميكنه و كدوم پيش فرض مخرب و بازدارنده . همه ما در برخورد با هر موضوعي آگاهانه يا ناآگاهانه مستقيم سراغ پيش فرضهامون ميريم ، پيش فرضهايي كه با درجات مختلف و به سبب عوامل مختلف براي ما موجه و پذيرفته شدند ؛ اين تيپ آدمها معمولاً دروغگو و بدجنسند ، اهالي فلان شهر اكثراً خسيسند ، مواظب باش زياد تو چشم نرمي ، ‌اونهايي كه بدون پشتوانه ريسك مي كنند با سر به زمين مي‌خورند ، اجناس وطني همشون بنجلند ، اون فاميل چه مراسم هاي عروسي خسته كننده و كسالت آوري دارند ،‌ وضع اقتصادي جامعه ما به اين سادگي درست بشو نيست . وام گرفتن از بانك باعث گرفتاري ميشه ، بهترين جا براي مسافرت شماله ، شنا تو استخر خيلي بهتر از درياست . شما چقدر پيش فرض تو مغزتون داريد . خيلي خيلي زياد . هر قدر تجربه و دانشتون بيشتر ، ‌پيش فرضهاتون بيشتر و مفصلتر . و هر پيش فرض يه درجه اعتباري براتون داره و تا يه حدي بهش ايمان داريد . باز هم تكرار مي كنم مهمتر از ارزيابي صحت و سقم پيش فرضها كاركرد و تاثير اونها در مورد موضوع حركت ماست .

ان ال پي قصد داره يه طراحي و بازسازي مجدد روي پيش فرضهاي ما داشته باشه و اونها رو جهت بده و تاثير گذاريش روي ما رو كنترل كنه . و به اين منظور يه فيلتر قدرتمند سر راه پيش فرضهاي ما قرار ميده تا بجاي اينكه پيش فرضها سد و مانع حركت ما بشند باعث تاثير مثبت و سازنده روي مسير تحقق اهداف ما بشند . ان ال پي تاكيد مي كنه كه يك سري پيش فرضهاي پايداري و مبنا رو براي هميشه در ساختار ذهن ما جاري كنه ، پيش فرضهايي كه مي‌تونند ما رو جهت بدند و در مسير حركت هميشه ما رو حمايت و تقويت كنند . بعضي از اين پيش فرضها عبارتند از ؛ در درون شما منابع و نيروهاي لازم براي رسيدن به هدف وجود داره ، براي بهره برداري بايد با شايستگي اونها رو از درون خودتون استخراج كنيد ، هر نوع رفتاري منجر به نتيجه بخصوصي ميشه .


پس علتهاي تكراري هميشه نتايج تكراري رو توليد مي كنند ، هر مفهومي به نام شكست نامفهومه ، ‌هر نتيجه مي تونه موفقيت كامل در اجراي يك فرآيند باشه و براي تغيير نتيجه بايد فرآيند مذكور رو عوض كرد ، هر نوع واكنش افراد به دليل نوع درك و استنباط اونها از اون موضوعه . پس واكنش بد به دنبال يك استنباط بد اتفاق مي افته . سيستم جسم و روح انسان ارتباط و تعامل تنگاتنگي با هم دارند و يك جسم سرحال و سالم شاداب ، صاحب روحي نيرومنده . شما هم كمي تفكر كنيد و از اين جور پيش فرضهاي موثر و نيرومند كه بايد در مركز فرماندهي ذهنمون مستقر كنيم ،‌ پيشنهاد بديد .
پیشفرض های ان ال پی


1. پیشفرض ان ال پی. (برای انجام دادن هر کاری باید نقشه ای داشته باشیم)

در ان ال پی منظور از نقشه همان استراتژی و برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای انجام دادن هرکاری می باشد داشتن نقشه و استراتژی راههای رسیدن به هدف را برایمان مشخص می کند و ما را زود تر به هدف مورد نظر می رساند یک استراتژی و برنامه ریزی مشخص شده در رابطه با هدف می تواند منابع و امکانات موجود را در پیشروی ما قرار دهد و ما را در رسیدن به هدف یاری دهد در ان ال پی این موضوع عنوان می شود که اگر ندانید به کجا می خواهید بروید به هیچ مقصدی نمی رسید پس همیشه داشتن یک نقشه خوب می تواند راههای رسیدن به هدف را برایمان هموار گرداند.



2. پیشفرض ان ال پی. (نقشه همان سرزمین نیست)

در برخی از مواقع با وجود داشتن یک نقشه دقیق و مشخص در راه رسیدن به هدف با موانعی برخورد می کنیم که قبلا برای آن هیچ گونه برنامه ریزی نکرده بودیم و همین موضوع می تواند ما را از رسیدن به هدف باز دارد بطور مثال شما می خواهید از تهران به طرف مشهد سفر کنید و در عین حال با وجود داشتن نقشه و تعیین مسیرهای پیشرو دچار نقص فنی در اتومبیلتان می گردید و همین امر می تواند شما را در رسیدن به هدفتان با مشکل مواجه کند پس تنها داشتن یک نقشه نمی تواند بطور کامل مسیر را به ما نشان بدهد در واقع هرچه اطلاعات ما نسبت به مسیر هدف و مقصد بیشتر باشد رسیدن به هدف برای ما راحتر و آسان تر می گردد.

3. پیشفرض ان ال پی. (در راه رسیدن به هدف باید انعطاف پذیر بود)

در بسیاری از افراد دیده می شود با تمام تلاشی که می کنند نمی توانند به هدف مورد نظر دست پیدا نمایند زیرا یک راه تکراری و غلط را بطور مداوم انجام می دهند تا شاید بتوانند به هدف موردنظر دست پیدا کنند برای رسیدن به هر هدفی باید بتوانیم مسیرها و استراتژی های مختلفی را مد نظر داشته باشیم تا در صورت نرسیدن به مقصد بتوانیم از روشها و استراتژی های دیگری برای رسیدن به هدف استفاده نماییم.

4. پیشفرض ان ال پی. (ارتباط با ضمیرناخوداگاه)

ضمیرناخوداگاه یکی از مهمترین قسمتهای فعالیت مغز می باشد که تمامی رفتارها و عملکردهای ما را تحت کنترل دارد و ما را در جهات مختلف هدایت می نماید و امکانات موجود را برای رسیدن به هدف در اختیار ما می گذارد و ما را برای رسیدن و یا نرسیدن به هدف برنامه ریزی می کند در ان ال پی توجه ویژه ای به این قسمت از فعالیت مغز می گردد زیرا ما برای ایجاد هر نوع تغییری باید به نوع برنامه ریزی ضمیرناخوداگاه رجوع کنیم و تغییر را در این قسمت از مغز بوجود بیاوریم.

5. پیشفرض ان ال پی. (احترام به مدل شخصیتی دیگران)

برای رسیدن به هر هدفی باید به مدل شخصیتی دیگران احترام بگذاریم و آن را بپذیریم هر فردی بنابر نوع کیفیت زندگی و محیطی که در آن پرورش پیدا کرده است دارای یکسری ارزشها و باورهایی می باشد که کاملا با ما مغایرت دارد و همین موضوع می تواند شخصیت فرد را با ما متمایز گرداند بطور مثال در راه رسیدن به هدف ممکن است با افرادی برخورد کنیم که از نظر نوع رفتار و شخصیت مطابق میل و سلیقه ما نباشد در این مرحله از هدف ما باید توجهی به این گونه از رفتارهای اجتماعی نداشته باشیم و تمرکز خود را معطوف به هدف نماییم.

6. پیشفرض ان ال پی. (هرچیزی که برای یک فرد امکان پذیر باشد برای دیگران هم امکان پذیر است بشرطه آنکه محدودیت و معلولیت ذهنی و جسمی نداشته باشیم)

در واقع ذهن همه انسانها در این کره خاکی شبیه به یکدیگر عمل می کند و تنها استراتژی های رفتاری می باشد که نتیجه ها را از یکدیگر متمایز می نماید و اگر ما بتوانیم از استراتژی های رفتاری افراد موفق استفاده نماییم ما هم می توانیم به همان درجه از موفقیت برسیم که آنها رسیده اند که البته این امر با تکنیک مدل برداری در ان ال پی امکان پذیر می باشد.

7. پیشفرض ان ال پی. (همه انسانها دارای ذخایر کافی برای حل مشکلات می باشند)

ذهن انسان و نوع عملکرد سیستم عصبی ما آنچنان شگفت انگیز است که هیچ مرزی برای آن قابل تصور نیست بطوریکه همه انسانها می توانند با یک برنامه ریزی ذهنی دقیق به تمامی اهدافشان دست پیدا کنند و این برنامه ریزی ذهنی می تواند منابع و امکانات موجود را برای ما فراهم نماید در واقع ذهن ما دارای قدرت فوق العاده ایست فقط به برنامه ریزی و هدایت نیاز دارد.

8. پیشفرض ان ال پی. (ما نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم)

ما نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم زیرا همیشه در حال برقراری یک ارتباط هستیم ارتباطات جزء جدانشدنی انسانها می باشد و هر موفقیتی از راه برقراری یک ارتباط موثر عبور می کند امروزه یکی از مسایل مهم بشر در زندگی برقراری یک ارتباط موثر و تاثیر گذار با دیگران می باشد ارتباطی که بتواند تاثیرات لازم را بروی مخاطب ما بگذارد و ما را به هدف مورد نظر یاری دهد در ان ال پی تکنیک های موثری برای برقراری ارتباط موثر با دیگران وجود دارد تکنیکهایی که می تواند تاثیرات عمیقی بروی دیگران بگذارد.
ارتباط موثر و موفق با ان. ال . پی (NLP)


.:: به کمک ان. ال.پی (NLP) می توانید سریع تر وموثر تر از قبل به اهداف شخصی خود دست یابید ::.


کسب موفقیت و برقراری رابطه دوستی و صمیت با دیگران در صدر خواسته های انسان بوده و هست. انسان ها مایلند موفقیتشان بر پایه فضیلت و برقراری رابطه دوستانه بر اساس اعتماد و احترام متقابل با دیگران بنا شود و از جمله علوم جدیدی که ما را در این امر هدایت می کند، ان.ال.پی است. این علم از اوایل دهمه 1970 .م با همکاری جان گریندر و ریچارد بندلر صورت گرفت که به مضامین برنامه عصبی - کلامی اشاره دارد. بخش عصبی بر این نکته تاکید دارد که همه رفتارها از فرایند عصب شناختی بینایی، شنوایی ، بویایی ،چشایی و لامسه نشات می گیرد و ما به کمک حواس پنجگانه دنیا را تجربه می کنیم. در بخش کلامی این امر حائز اهمیت است که ما برای تنظیم افکار و رفتار خود و نیز ،برقراری ارتباط با دیگران از زبان استفاده می کنیم و در نهایت برنامه ریزی شامل انتخاب روش هایی است که با استفاده از آن می توانیم با سازمان دادن به نقطه نظرها و اعمالمان به نتایج مورد نظر دست یابیم.

ان ال پی چیست و چه فوایدی دارد؟

پیام ان.ال.پی این است که ما مجموعه‌ای از آموخته‌هایمان هستیم و چناچه آموخته‌های جدیدی بیاموزیم تغییر خواهیم کرد و امروزه موفقیت، توسعه و پیشرفت در تمامی جنبه‌های زندگی آموختنی است .


در ادامه چهار اصل کلی و اساسی ان.ال.پی تحت عناوین :
* ارتباط موثر(راپورت)
* هنر برقراری ارتباط روشن
* هنر متقاعد کردن
* روبه رو شدن با مقاومت
بیان می شود. ضمن اینکه تمرین هایی برای دستیابی به هر مرحله ارائه می گردد.

راپورت

انسان ها به صورت های متفاوتی تربیت شده و روش های زندگی را به شکل های متعدد تجربه کرده اند، همه وجودهای یکتا و بی همتایی هستند که دارای عقاید مختلف ، قابلیت ها و هویت های متفاوت بوده و بنحو خاصی به جهان می نگرند. پس برای برقراری ارتباط با دیگران باید آنها را بخوبی شناخته و از دیدگاه های آنها درباره جهان آگاهی یابید و در این شرایط نیاز نیست که عقاید و باورهای دیگران را بپذیرید بلکه کافی است که به آنها احترام بگذارید ، و راپورت در یک عبارت یعنی برخورد با افراد به همان شکلی که در جهان هستند.


برای موفقیت به تمرین های زیر توجه کنید:
-- هم آوا شدن با سرعت تکلم مخاطبین ساده ترین راه برای ایجاد ارتباط موثر در روابط ابتدایی می باشد.
-- همگام شدن دیگر مهارتی است در زمینه های : روحیه ، زبان بدن، سرعت تکلم ... می توان به کار برد. توجه داشته باشید که در هر زمان یک مورد را انتخاب کنید.
-- حالت فردی که روی تلویزیون است را به خود گرفته و به تغییر روحیه و احساس خود توجه کنید.
-- پس از اینکه در تمام موارد خود به خود همگام شدید متوجه می شوید که به قدری با طرز صحبت ،اندیشه و رفتار مخاطب خود هماهنگ هستید که در موقعیت ذهن خوانی قرار گرفته اید.

هنر برقراری ارتباط روشن

اشخاص به سه شیوه ادراکی تجربه خود را سازمان می دهند: دیداری،شنیداری، احساسی.
طبق تحقیقات انجام شده هر یک از انسان ها در هر لحظه شیوه ادراکی خاصی را استفاده می کنند. با شناخت فرایند ادراکی خود و استفاده از آن در برخورد با دیگران می توان ارتباط موثرتری با دیگران برقرار ساخت.

-- به کلمات و عباراتی که مخاطبین شما برای توصیف تجارب خود بکار می برند توجه کرده و سعی کنید شیوه های ادراکی اصلی آنها را شناسایی کنید.
-- کلمات و عبارات مشخص شده را در دفتری یادداشت کنید.
-- بدون خروج از شیوه های ادراکی خود کلمات مشابه دیگر را نیز بکار ببرید.
-- در مکالمه با دیگران گوش دادن پویا را تمرین کنید و عبارات مورد استفاده دیگران را برای نشان دادن درکتان از منظور آنها بازگو کنید و در چارچوب شیوه ادراکی آنها بمانید.

هنر متقاعد کردن

در زمینه انتظاراتی که از دیگران دارید قبل از هر چیز باید بدانید که چه می خواهید و بعد برای رسیدن به آن تلاش کنید و خواسته خود را به شکلی مطرح سازید که برای مخاطب شما مفهوم داشته باشد. استراتژی تصمیم گیری مخاطب را بشناسید ، واکنش های مثبت او را تقویت کنید و بدین ترتیب با بهره گیری از پیشنهادهای تلویحی - سوال ها و فرمان ها- شرایط را برای پذیرفتن نقطه نظرهای خود مساعد سازید و سرانجام با خلاصه کردن گفته های مخاطب خود و یا مولفقت با گفته های او زمینه را برای صحبت بیشتر آماده نمایید و با ساکت ماندن یا مخالفت با نقطه نظرهای او به گفتگو پایان دهید.


-- برای دستیابی به خواسته هایتان موارد ذکر شده را تمرین کنید و مخالفت دیگران را عاملی مثبت تلقی کنید.
-- شیوه های تصمیم گیری مخاطبین خود را شناخته و در زمان قبولاندن نقطه نظر خود به آنها از این شیوه ها استفاده کنید.
-- با افرادی که ارتباط عاطفی و یا شغلی دارید سازگار شده و به لذت حاصل از آن ارتباط توجه کنید.
-- به پیشنهادهای تلویحی دیگران توجه کنید تا دوستان حقیقی خود را بشناسید(از حیث نقطه نظرات مشترک)
-- فهرستی از عباراتی که مایلید دیگران در ارتباط با شما به کار ببرند تهیه کرده و سعی کنید خودتان در گفتگو با دیگران از آن استفاده کنید سپس به اثرات آن بر دیگران و در درون خود توجه کنید.


روبه رو شدن با مقاومت

مهمترین و ابتدایی ترین نکته این است که مقاومت را چیزی بدانید که بر آن کنترل دارید. با اشخاص به گونه ای رفتار کنید که هر کس خود را یم برنده در نظر بگیرد و احساس پیروزی کندو شرایط پیروز شدن یکی و باختن دیگری به نفع هیچ کس نیست پس با طرح سوالات مختلف و ارائه پیشنهاد،اشخاص را به صحبت تشویق کنید. با همگام شدن با مقاومت کننده، همچنین کاهش اطمینان به دیگران ، تحلیل علت مساله و ارائه راه حل ، مقاومت در برابر تغییر را کاهش دهید. اساسی تر از همه اینکه در ابتدای ارتباط با افراد مقاومت کننده زمینه توافق یا مشترکی با مخاطب خود بیابید و روند ارتباط را بیشتر روی آن نقطه مشترک ادامه دهید.

-- در برابر افراد مقاوم نقاز مشترک در گفتار و اعمالشان را مورد توجه قرار دهید.
-- به احساسات خود هنگام مقاومت شخصی در برابرتان توجه کنید. همچنین جنبه های تدافعی خود را کشف کنید و به مرود مشترکی دست پیدا کنید.
سلام
دوستانی که علاقه مند به مطالعه در این زمینه هستند، اشتباها سراغ neural language processing نروند چون مربوط به مباحث کامپیوتر و پردازش زبان های طبیعی میشود که اصلا مقوله ی دیگریست!

البته اینها همه به هم مربوط میشوند ولی در آنجا بیشتر مباحث الگوریتم و برنامه نویسی است و نه تعاریف و .....
لینک مرجع