سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران

نسخه کامل: چه نکاتی در شروع کسب و کار وجود دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2
قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که مفهومی که در ذهن دارید قابل اجراست. بهتر است ابتدا یک نمونه کار انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید.

۱- بزر گ بیندیشید ولی با یک کار کوچک آغاز کنید.

۲- قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که مفهومی که در ذهن دارید قابل اجراست. بهتر است ابتدا یک نمونه کار انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید. بیندیشید که چگونه میتوانید تئوری خود را در یک مقیاس کوچک بیازمائید، قبل از اینکه متعهد کاری بزرگ از قبیل قرارداد رهن و یا خرید مکان شوید.

۳- اگر حتی بتوانید حداقل یک مشتری پیدا کنید و به شما ثابت شد که طرح مورد نظرتان قابل اجراست این شانس را دارید که این موفقیت ،دفعات دیگری نیز برایتان تکرار گردد.

۴- با بودجه محدود کار کنید. اگر تجهیزات قدیمی‌تان قابل استفاده هستند، تجهیزات جدید تهیه نکنید. معامله پایاپای بهترین روش تهیه تجهیزات مورد نظرتان است.

۵- بدون داشتن یک طرح کسب و کار جامع که حاوی کلیه جزئیات باشد به آغاز یک کسب و کار جدید مبادرت نورزید.

۶- یک حسابدار می‌تواند به شما در مسائلی نظیر گردش نقدینگی، نقطه سربه سر و صورت سود و زیان کمک کند.

۷- بانکها به مراتب ارزان‌تر از شرکا هستند و مشکل کمتری نیز در مواجهه با آنها دارید.داشتن یک شریک مانند ازدواج بدون وجود عشق است. زندگی شما در اینصورت از آن خودتان نخواهد بود. البته به یاد داشته باشید که آغاز یک کسب و کار با یک شریک بی‌نهایت بهتر از عدم آغاز یک کسب و کار است.

۸- وقتی یک شریک دارید باید به نظرات اونیز توجه کنید. در شراکت بدون رسیدن به توافق لازم هر تلاشی به بن بست خواهید رسید.

۹- مسئله دیگر، مدیر عامل بودن و داشتن رای اکثریت است. این دلیل دیگری است که آگاه باشید هیچ‌گاه بیش از ۴۹ درصد از سهام شرکت خود را واگذار نکنید، البته اگر تمایل دارید که کنترل اوضاع به دست خودتان باشد!!

۱۰- آیا برای کسب و کار شما بازار وجود دارد؟ وسعت این بازار چقدر است؟

تحقیقات بازار بسیار مهم و اساسی است. بهتر است به جای ایجاد بازار جدید، بازارهای موجود را پیدا کنید.

۱۱- اگر در این بازار رقیبی ندارید و یا رقابت محدودی وجود دارد، هشیار باشید. ممکن است به واقع بازاری وجود نداشته باشد! به عبارت دیگر ممکن است روی یک محصول خاص دست گذاشته باشید که تا کنون شناخته نشده است.

۱۲- قبل از آغاز یک کسب و کار، با یک مشاور، وکیل، واسطه بیمه و یا مدیر بانک مشورت نمائید. مشاوره بانک مجانی است. مشاوره اولیه با مشاوران حرفه‌ای نیز مجانی است. اما قبل از هر اقدامی پرسش نمائید.

13- عموما بهترین کسب و کاری که می‌توانید انتخابی گوید: شما میتوانید در هر زمینه کسب و کار و یا صنعت جدید از طریق خواندن کتاب متخصصین آن فن، حتی برای یک ساعت در روز نیز میتونانید عملا تجربه کسب نمایید. حتی بیشتر از آن نیز میتوانید مطالعه کنید زیرا هرچه بیشتر مطالعه کنید، مغز اطلاعات جدید را بهتر از اطلاعات جزیی و آسان در ک میکند. تکرار با فاصله ،یک روش موثر در یادگیری موثر و اثبات شده است.

14- حتی اگر فکر میکنید که برای آغاز کسب و کاری که در ذهن دارید به تجربه عملی نیاز دارید میتوانید مدتی را برای یکی از رقبای خود کار کنید. حتی میتوانید نیمه وقت کار کنید. هرچه برایتان مفید است یاد بگیرید و در عین حال مزد نیز دریافت کنید. البته بهتر است قبل از امضای قرارداد مربوط به انجام فعالیتهای محرمانه از آنجا بروید زیرا ممکن است علیه شما شکایت کنند!

15- به همان سرعتی که دارایی شما افزایش می‌یابد، باید هدفتان این باشد که خود نیز توسعه پیدا کنید و از یک صاحب کسب و کار/ مجری به یک صاحب کسب و کار/مدیر تبدیل شوید.

16- هیچ وقت نباید کسب و کاری را با این هدف که کلیه امور را خود رتق و فتق کنید آغاز نمایید. این کار درست مانند این است که کار خود را با پول بخرید.

17- اگر بخواهید هر کاری را خودتان انجام دهید عملی نیست. باید یاد بگیرید که تفویض اختیار کنید. باید افراد با انگیزه ای را بکار بگیرید که حتی از شما باهوشتر و زیرک تر باشند. به آنها استانداردهای بالای خود را بیاموزید و در حالیکه آنها اغلب کارها را انجام میدهند بر آنها نظارت داشته باشید.

18- انتخاب یک نام تجاری مناسب، برای موفقیت شما بسیار حایز اهمیت است. بعد از سالها تجربه در تبلیغات و بازاریابی، پیشنهاداتی که در این مورد به شما ارایه میکنم به شرح زیر میباشد:

19- نام شما نباید مشابه نام رقبایتان و یا نزدیک به آن باشد زیرا اولا مشتریان سردرگم میشوند و به آسانی شما را پیدا نمیکنند و ثانیا ممکن است مورد شکایت شرکتهای رقیب واقع شوید.

20- هرچقدر اسم شرکت کوتاهتر باشد، به یاد ماندنی تر خواهد بود.

21- اسم باید به آسانی هجی شود و به وضوح قابل تلفظ باشد.

22- اسم شما باید تبلیغی باشد برای آنچه میخواهید انجام دهید. کسب و کارهایی که نام صاحبان خود را دارند تنها در صورتی موفقند که این اسم برای دیگران آشنا باشد و یا مرادف یک محصول و یا خدمت شناخته شده باشد.

23- نباید نام شما به نام شرکت ثبت شده دیگری تجاوز کند.

24- نام شما باید متمایز و در ارتباط با تصویری باشد که مایلید از کسب و کار خود ارایه دهید. برای نمونه اگر شما خدمات نظافت منازل را انجام میدهید انتخاب نام سویس منازل APHRODITE (به معنای عشق وزیبایی) کاملا نامناسب است و در عوض نام خدمات منازل Spicand Span ( به معنای نو و ترو تمیز) بسیار مناسب خواهد بود.

25- با توجه به ثبت اسم شرکت شما در کتاب زرد اگر اسم شما با اولین حروف الفبا آغاز شود در صدر لیست شرکتها قرار خواهید گرفت.

26- شاید شما دوست داشته باشید نام شهر و یا شهرستان خود را بخشی از نام شرکت خود قرار دهید.

27- دلیل دیگری که نام کوچک خود را در نام کسب و کارتان مورد استفاده قرار ندهید، این است که در اذهان مشتریانتان تبعیض ایجاد میکنید و آنها به دنبال شما میگردند و در حالیکه سایر همکارانتان بیکار نشسته­اند کار فراوان روی سر شما ریخته میشود.

28- همچنین زمانی که تمایل به فروش و یا واگذاری کسب و کار خود دارید در صورتی که نام کسب و کارتان، اسم کوچک شما باشد، به قیمتی پایین تر از زمانی که یک نام تجاری مناسب داشته باشد به فروش میرسد.

29- تعیین نام مناسب به این روش انجام می‌شود:

یک جلسه هم اندیشی با روش طوفان مغزی (brain storming) تشکیل دهید. نام های مناسبی را که به ذهنتان می­آید بنویسید، حتی اگر مسخره به نظر آیند. در این مرحله کمیت بیش از کیفیت اهمیت دارد. این رویه باید منجر به تولید حداقل 100 اسم گردد.

30- در این مرحله به تسویه فهرست اسامی و حذف نام های نا مناسب بپردازید تا به 6 الی 7 نام برسید. به ارتباطات فکری مردم نیز بیندیشید و اینکه اغلب انها کدام اسم را ترجیح میدهند. این لیست را به دوستان و انجمن­های حرفه­ای که به قضاوت آنها اطمینان دارید نشان دهید و نظر آنها را بخواهید. همچنین دلیل انها را از انتخاب این اسم بپرسید. در نهایت، خودتان تصمیم بگیرید زیرا شما رییس هستید و تصمیم نهایی با شماست چون کسب و کار متعلق به شماست.

31- سپس به کتاب راهنمای آنلاین و آفلاین مراجعه کنید تا ببینید که آیا اسم منتخب شما وجود دارد یا خیر.

32-همچنین در اینترنت شناسه های ".com" را جستجو کنید تا بدانید که آیا نام مورد نظر شما در اینترنت وجود دارد؟ به یاد داشته باشید که ".com" به ".net" ارجحیت دارد.

33- قبل از هزینه کردن هر مبلغی برای تبلیغات، توضیح مختصری در مورد کسب و کار جدیدتان بنویسید و برای رسانه­های معتبر بفرستید.

34- نهایتا هر کارآفرین باید به یاد داشته باشد که اغلب کالاها و خدمات به خودی خود به فروش نمیروند. شاخص ویژه­ای برای این مطلب وجود دارد. اقتصاد دانی با نام ویافردو پارتو قاعده­ای را به عنوان یک اصل ارایه داده است که به قانون 20-80 معروف است. این اصل بیانگر این مطلب است که اگر 20% از کسب و کارها به ارایه خدمات مشغول باشند، 80% دیگر درگیر خدمات فروش و تبلیغات هستند.
35- بنابراین بهتر است به مطالعه موردی در مورد روش­های تبلیغات و فروش برای کسب و کار خود بپردازید.





گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
عالی بود. اگر فردی با روش بالا عمل کندموفقیت وی حتمی است.
به من که خیلی کمک کرد. امیدوارم که دوستان هم از این مقاله استفاده کنند.
و بازهم مثل همیشه میگم قبل از شروع کاری تحقیقات بازار یادتون نره.مهمترین چیز برای شروع یه کسب و کار تحقیقات قبل از شروع کاره.
بسيار عالي بود ممنون ازين دست مقالات راهبردي هرچه بيشتر در انجمن قرار داده بشه براي آموزش اعضا و پيشبرد اهداف انجمن مثمرثمر ومفيدفايده خواهد بود سرافرازباشيد
من یه کسب و کار کوچیک راه انداختم
یک سری کارهای دستی دارم که اکثرشون لوازم مورد نیاز یک فرد هستند
مثل کیف - شال گردن و دستکش - آویز موبایل - عروسک و آویز کلید و دستبند
توی ف/ی/س/ب/و/ک هم پیج راه انداختم و تبلیغ کردم
با یک مغازه دار صحبت کردم و چند تا آویزموبایل ها را بهشون دادم تا بفروشن و خوشبختانه باهام راه اومدن
اما حتی یک خریدار هم نداشتم
واقعن نمیدونم چیکار باید بکنم
من توی فکرم میخواستم این کار رو توسعه بدم و کم کم خودم یه محلی برای نمایش و فروش کارهام بگیرم
اما هنوز که پول مواد اولیه اش در نیومده
امیدوارم بتونم با راهنمایی شما این مشکل را حل کنم
چون واقعه دیگه نمی دونم چیکار باید بکنم
واقعا جالب بود ، واقعا ممنونم
قيمت گذاريتون مشكلي نداره؟ خيلي بالا قيمت نزدين؟
اگر قيمت خوبه ممكنه مسئله چيز ديگه اي باشه. شايد محصولي كه به مغازه دارها ميديد بين بقيه اجناس به چشم نميان.
مغازه ها 2 دسته هستن بعضي هاشون اجناسشون زياد و بخاطر همين تنوع مشتري زياد دارند ولي به خاطر شلوغي بعضي اجناس اصلا به چشم نميان. و دسته ديگه كه اجناس كمتري دارند توي اين حالت اجناسشون كاملا توي معرض ديد هست ولي مشتريشون كمتره. و در نهايت فروش هم پايينتره.
حالا شما يا محصولاتتون رو به يه مغازه اي داديد كه خودش اجناس زيادي داره و اينا به چشم نميان يا كلا اون مغازه مشتري كمتري داره. در هر صورت به نظر من اگه توي بسته بندي كاري كنيد كه مثلا آويز موبايل يا شالگردن و... بين بقيه جلب توجه كنه(بلاخره يه راهي وجود داره)فروشتون هم بالا ميره.
15- به همان سرعتی که دارایی شما افزایش می‌یابد، باید هدفتان این باشد که خود نیز توسعه پیدا کنید و از یک صاحب کسب و کار/ مجری به یک صاحب کسب و کار/مدیر تبدیل شوید.

16- هیچ وقت نباید کسب و کاری را با این هدف که کلیه امور را خود رتق و فتق کنید آغاز نمایید. این کار درست مانند این است که کار خود را با پول بخرید.
(12-19-2011 09:04 AM)aaftaab24 نوشته شده توسط: [ -> ]قيمت گذاريتون مشكلي نداره؟ خيلي بالا قيمت نزدين؟
اگر قيمت خوبه ممكنه مسئله چيز ديگه اي باشه. شايد محصولي كه به مغازه دارها ميديد بين بقيه اجناس به چشم نميان.
مغازه ها 2 دسته هستن بعضي هاشون اجناسشون زياد و بخاطر همين تنوع مشتري زياد دارند ولي به خاطر شلوغي بعضي اجناس اصلا به چشم نميان. و دسته ديگه كه اجناس كمتري دارند توي اين حالت اجناسشون كاملا توي معرض ديد هست ولي مشتريشون كمتره. و در نهايت فروش هم پايينتره.
حالا شما يا محصولاتتون رو به يه مغازه اي داديد كه خودش اجناس زيادي داره و اينا به چشم نميان يا كلا اون مغازه مشتري كمتري داره. در هر صورت به نظر من اگه توي بسته بندي كاري كنيد كه مثلا آويز موبايل يا شالگردن و... بين بقيه جلب توجه كنه(بلاخره يه راهي وجود داره)فروشتون هم بالا ميره.
خوب حق باشماست. البته فروشنده گفت که کارهای من رو توی ویترین اصلی گذاشته و قیمت ها هم بالا نیستن. برای یک کار دستی خیلی هم خوبن. به خصوص وقتی با بعضی از کارهای دستی شهر کتاب و سایر جاها مقایسه میکنم قیمت ها مناسبند.
از راهنماییتون ممنونم
فکر کنم باید تعداد زیادی از کارها را ببرم تا بیشتر جلب توجه کنه
(12-19-2011 01:55 AM)ندا نوشته شده توسط: [ -> ]من یه کسب و کار کوچیک راه انداختم
یک سری کارهای دستی دارم که اکثرشون لوازم مورد نیاز یک فرد هستند
مثل کیف - شال گردن و دستکش - آویز موبایل - عروسک و آویز کلید و دستبند
توی ف/ی/س/ب/و/ک هم پیج راه انداختم و تبلیغ کردم
با یک مغازه دار صحبت کردم و چند تا آویزموبایل ها را بهشون دادم تا بفروشن و خوشبختانه باهام راه اومدن
اما حتی یک خریدار هم نداشتم
واقعن نمیدونم چیکار باید بکنم
من توی فکرم میخواستم این کار رو توسعه بدم و کم کم خودم یه محلی برای نمایش و فروش کارهام بگیرم
اما هنوز که پول مواد اولیه اش در نیومده
امیدوارم بتونم با راهنمایی شما این مشکل را حل کنم
چون واقعه دیگه نمی دونم چیکار باید بکنم

همیشه در این مواقع یک نظر دارم، این جنس شما هر چه که باشد پتانسیل این را دارد که شما را میلیاردر کند.
حالا چرا میلیاردر نکرده؟
باید این گیرها را رفع کرد تا پی در پی مشکلات و دیوارها از بین روند.
توصیه من این است که بیشتر به جزئیات دقت کنید.
فقط یک مغازه و یک پیج کافی نیست.
دقت کنید که به عنوان یک مشتری چه جزئیاتی را در کار و بازاریابیش رعایت نکرده اید.
در ضمن یکی دیگر از دوستان در گذشته (فکر میکنم اقا مهدی بود و در مورد پخش "گل سر" کار کرده بودند.) روی موضوعی مشابه کار کرده اند.
پیشنهاد داده شد که آرایشگاه های زنانه و مکان بکر تر را برای فروش به هیچ وجه فراموش نکنید.
و در نهایت خلاقانه به دنبال مشتری بگردید چون در نهایت با آزمون و خطا نیز کلی تجربه کسب خواهید کرد.
صفحه ها: 1 2
لینک مرجع